Продажі iPhone скорочуються, акції подешевшали, а вчені мужі наполегливо стверджують про технічну відсталість продукції Apple. Проте насправді компанія може виявитися сильною, як ніколи. У цьому переконує Рік Тетзелі з Fastcompany після спілкування з керівниками Apple Едді К’ю, Крейгом Федерігі та Тімом Куком.
Едді К’ю не схожий на людину, яка переживає важкі часи. На ньому теніска абрикосового кольору і блакитні джинси, на ногах – камуфляжні шкарпетки і синє шкіряне спортивне взуття з Німеччини. Віце-президент компанії Apple з програмного забезпечення та сервісів підсуває крісло ближче до одного з мармурових столиків на терасі Caffe Macs, службового ресторану у серці 23-річного кампусу у Купертіно. До речі, компанія наступного року планує переїзд до свого нового «космічного корабля» – Кампусу 2.
К’ю відразу поринув у розповідь сумної історії, яка нещодавно з ним трапилась. Це провал його улюбленої команди Golden State Warriors у фіналі NBA, який К’ю спостерігав із сумнівним задоволенням із перших глядацьких рядів. «Чи я в жалобі? – каже він, маючи на увазі програш команди Леброна Джеймса. – Повірте! Через цей програш я більше не дивлюсь канал ESPN, не зависаю на спортивних сайтах, не читаю газет. Я користуюся телевізором лише для того, щоб увімкнути відеореєстратор».
«Едді, нас записують», – попереджає з іншого боку столу Крейг Федерігі, віце-президент з програмного забезпечення компанії Apple. «Не проблема», – відповідає К’ю, який залишається не меншим фаном Warriors, ніж в часи, коли його фото прикрашало першу шпальту San Francisco Chronicle після повернення команди з перемогою у фіналі конференції NBA. На фото К’ю вболіває разом із Стівеном Карі з розмальованим червоною фарбою обличчям. Він нахиляється до мого iPhone, який записує інтерв’ю, і голосно й чітко вимовляє: «Я люблю Леброна!» Після чого вмощується у кріслі чимзручніше і сумно посміхається.
У Купертіно світить сонце, у повітрі віє кмином і часником з курячого масалу, що долинає з кав’ярні. Чути гомін сотень працівників, які смакують обід. Вони здаються живими і яскравими. Ніде немає ніякого натяку, що «Apple приречена», як писав Forbes та інші видання; або що вона проводить кампанію проти своїх клієнтів за формулою «вороже до користувача і нерозумно» (The Verge); або що її очолює генеральний директор Тім Кук – «докучливий старомодний… прохач» (критик Боб Лефседс).
За керівництва Кука Apple справляє на багатьох враження компанії, що схильна до помилок. Останні продукти Apple здавалися менш досконалими, принаймні у порівнянні з відомими дивовижними iPod–iPhone–iPad випуску 2001-2010 років. Зараз люди вагаються, як і в 2012-му, коли критикували Apple Maps, або коли поширювались відео-огляди у 2014-му з вигинаннями і ламаннями iPhone 6 Plus. Система платежів Apple Pay не стала стандартом для людей, які проводять безготівкові розрахунки, а Apple Watch «не є тим годинником, який ми очікували від Apple» як писав Джон Губер – редактор відомого сайту для користувачів Apple Daring Fireball. Частина недоліків була конструктивною: Apple Music був обтяжений занадто великою кількістю функцій, так ніби її розробляла, боронь Боже, Microsoft; об’єктив на задній панелі iPhone 6 випинається; новий Apple TV – із нелогічним інтерфейсом і заплутаним пультом дистанційного керування.
Можливо, як сказали б вороги, Apple робить занадто багато речей одночасно, створюючи кілька версій годинників, нескінченні варіації ремінців до них, iPhone та iPad численних розмірів, власні навушники поряд з навушниками від Beats. Надійні джерела повідомляють, що компанія вклала мільярди доларів у дослідно-конструкторські роботи для вивчення можливості проектування автомобіля, що тільки підсилює страх, що Apple прагне розмаїтості. Коли Стів Джобс виступав у ролі редактора, він гордовито рубав фічі, продукти, ідеї і найми працівників частіше, ніж їх схвалював. Те, що лінійка продукції Apple стає більш розмитою, свідчить про те, що Кук не такий суровий. (Страх має тривожний прецедент: від початку до середини 90-х продукція Apple поринула у безлад маркетингових пропозицій, тоді репутація компанії як унікального виробника та її бізнес постраждали).
Критика посилилась минулого квітня після того як Кук анонсував, що вперше за 13 років доходи Apple скоротились на 13% порівняно з аналогічним кварталом минулого року. Продажі iPhone сповільнилися ще більше – на 16%. Загрозливий розвиток подій, враховуючи, що смартфон становить 65% від загального доходу компанії.
Тим часом, конкуренти, здавалось, вибиваються вперед. Amazon, Facebook, Google і Microsoft зачаровували пресу анонсами своєї майбутньої продукції, яка використовуватиме штучний інтелект. Наприклад, таким є програмний додаток Microsoft Кортана – персональний помічник зі штучним інтелектом, який передбачає потреби клієнтів. Інші вже упаковували цю здатність на апаратному рівні; менш ніж за два роки Amazon продала більше 3 мільйонів Echos – бездротових динаміків з голосовою підтримкою вартістю в $199. Google розкрила свої плани щодо подібного пристрою Home – бездротового динаміку з голосовою підтримкою, урочиста презентація якого відбувалась у травні цього року. Критики звертають увагу на п’ятирічну програму персонального голосового помічника Apple Siri і вишукують недоліки, які компанія не має іншого шляху, аніж публічно визнавати.
То що, на Apple чекає провал? Звісно, ні. Як сказав Джон Грубер «будь-яка розмова, де використовують це слово, – з країни дурників». Ось приклад для тих, хто найбільше хвилювався з приводу недавнього уповільнення продажів iPhone. Apple зібрала $ 50,6 млрд з продажів такого «невдалого» кварталу. А це – більше, ніж Alphabet, батьком якого є Google ($ 20,3 млрд), і Amazon ($ 29,1 млрд) за аналогічний період разом взяті. Ці $ 10,5 млрд прибутку випереджають не тільки суму прибутків Alphabet ($ 4,2 млрд) і Amazon ($ 513 млн), але також і Facebook ($ 1,5 млрд) і Microsoft ($ 3,8 млрд) разом узяті.
«Я не читаю усе, що є про Apple», – сказав мені Кук за декілька днів після мого ланчу з К’ю і Федерігі. «Я дивлюсь на все це, знаючи правду». І він готовий про це говорити.
Традиційно, менеджмент Apple дає інтерв’ю лише тоді, коли компанія має новий продукт для поширення. Часто Джобс погоджувався співпрацювати з журналами, які обіцяли сфотографувати його з одним із пристроїв компанії. Але зараз спостерігаємо зміни у політиці компанії, а не лише у відділі комунікацій.
Apple перейшла до вдосконалення своїх чотирьох операційних систем (для Apple TV, iPhone, Mac і Watch) та інших послуг на кшталт Apple Pay і Apple Music, та навіть розміру бульбашок при набиранні тексту в iMessage, як ми бачимо на екрані iPhone. Компанія перепланувала свої роздрібні магазини і онлайн App Store. Вона вносить радикальні зміни у розкритиковану продукцію на зразок Maps, Siri і Watch. Вона приваблює розробників додатків новими методами, знаючи, що їхня творчість — це те, що приносить 250 мільярдів доларів на рік в екосистему, побудовану на пристроях Apple. Компанія, ймовірно, вивчає можливість виробництва автомобілів. Ці кроки є блоками для будівництва новітньої стадії Apple.
Майбутнє Apple може сильно відрізнятись від її минулого – і Кук, Федерігі та К’ю не матимуть іншого шляху, ніж змінювати компанію. «Слухайте, – каже К’ю, який примудряється виглядати так, ніби щойно прокинувся, і водночас – ніби він на піку енергійності. – Якщо ви певний час пропрацювали в технологіях, вам відомо: ви настільки ж хороші, як і остання річ, яку ви зробили. Ніхто не хоче мати перший iPod чи iPhone 3GS».
Керівники Apple обережні з висловлюваннями, аби уникнути припущень, що компанія виходить за рамки бачення свого засновника. Але саме це і відбувається в Купертіно. Це тонкі, еволюційні зміни. Кук штовхає компанію Apple в майбутнє, яке є більшим і ширшим, ніж все, що міг здійснити Джобс за своє занадто коротке життя. «Розумієте, я хочу, щоб Apple була завжди», – говорив він.
Ті, хто зважає на останні весняні новини про звільнення Кука і його команди, швидше за все пропустять масштабні амбіції компанії та прогрес у її досягненнях. У той час, як Amazon, Facebook, і Google голосно співають про свої круті ідеї, Apple, фактично, може відігравати провідну роль у визначенні нашого технологічного майбутнього.
Переклад із Fast company