8 травня Apple стала першою американською компанією, ринкова капіталізація якої перевищила $800 млрд. Враховуючи чутки про вихід у вересні-2017 нової моделі iPhone 8, аналітики прогнозують: не за горами час, коли Apple стане першою компанією вартістю $1 трлн. Проте видання Wired попереджає, що Apple не може бути на вершині вічно.

Apple - перша компанія США з ринковою капіталізацією понад $800 млрд.

Вартість акцій компанії стабільно зростає з початку року – сприяють цьому високі продажі iPhone 7, який приваблює покупців на контрасті проблем з безпекою конкуруючих пристроїв від Samsung. Apple вдається зберігати імідж бренду та відданих споживачів.

Проте на компанію кидає тінь доля корпорацій «супер-бізонів» минулого. Компанія, що набула такої високої вартості, виглядає вразливою – в найближчі роки її можуть затьмарити конкуренти, або вона просто може припинити існування.

Apple виробляє пристрої, кінцевий продукт. Звісно, це спрощене сприйняття не враховує величезну мережу користувачів, які користуються програмним забезпеченням компанії і прив’язані до iOS. Але програми Apple залежать від пристроїв і працюють лише на продукції самої компанії, і це проблема.

Apple значно більше подібна на гігантів-виробників техніки 20 століття, ніж на цифрових гравців 21 століття. Тому навіть таке безумовне визнання покупцями та інвесторами, як ринкова вартість у трильйон доларів, не гарантує безсмертя бізнесу Apple.

Сьогодні світ стрімко рухається в бік цифрового майбутнього, де всі пристрої будуть кастомізованими. Ймовірно, вже протягом наступного десятиліття пристрої стануть більш взаємозамінними, дешевими і потужними. І вони будуть «упаковані» в різне програмне забезпечення та цифрові послуги, які й приноситимуть основний прибуток. Навіть зараз пропрієтарне програмне забезпечення Apple стає більш відкритим. До речі, інші компанії також відкриваються до глобалізації. Приміром, Misrosoft у Windows Store додає iTunes & Apple Music (хоч це і не єдина їхня мотивація).

Ще кілька років тому якщо хтось у родині володів iPhone, ноутбуком Mac або планшетом iPad, переключитися на платформу Windows або Android було по-справжньому болісно. Операційні системи погано поєднувалися одне з одним, не кажучи вже про головний бій із різними портами і кабелями пристроїв.

Але Apple зростала, а її техніка та програмне забезпечення ставали більш сумісними з конкурентами – цього вимагали її власні користувачі. Чим більше додатків і даних, від яких вони залежали, розташовувалися у «хмарі», тим більше людей використовували комбінацію різних пристроїв для свого «цифрової життя».

Поки не зрозуміло, що може зробити Apple, щоб захистити себе від цих трендів, і чи зуміє компанія знайти мотивацію, щоб зробити це. Зараз це неймовірно прибуткова компанія, яка заробляє мільярди щотижня. Досить рідко трапляється, що компанії з настільки прибутковими продуктами готові йти на радикальні зміни в бізнесі.

Знайти додаткове джерело багатомільярдного доходу сьогодні намагається і гуглівський холдинг Alphabet – щоб знизити залежність від пошуку. Microsoft зайнята тим самим у зв’язку зі своєю залежністю від Windows. Нікому з них поки не вдалося знайти наступного «єдинорога», але ці компанії мають перевагу, бо міцно інтегровані в цифровий світ.

Без секретів

Багато компаній, що існують десятиліттями, перетворилися або на власну тінь своєї минулої величі – наприклад, автовиробники – або на зовсім інші компанії. IBM вдалося переформатуватися з виробника техніки 20 століття – друкарських машинок і комп’ютерів – у продавця високотехнологічних послуг і рішень, хоча у компанії досі лишається невеликий бізнес з виробництва комп’ютерів. Зараз компанія знову намагається знайти для себе «нову хвилю».

GE (нова назва General Elecrtic) пройшла через кілька ітерацій, і хоча компанії не загрожує втрата ринку, глобальна конкуренція і недостатньо висока маржинальність бізнесу є постійним головним болем для неї.

Чи є у Apple довгостроковий план у світі, який, схоже, рухається не в тому ж напрямку, в якому розвивається компанія? Закарі Карабеллі, автор статті у Wired, зазначає, що має акції Apple, які не збирається продавати, бо це хороша інвестиція. Протягом майбутніх декількох років Apple швидше досягне капіталізації в трильйон доларів, ніж піде на спад. На горизонті поки не видно наступної хвилі змін у використанні пристроїв і програмного забезпечення на них.

Можливо, у Apple вже є чи з’явиться план підготовки до нової реальності, коли вона буде ближче. А в найближчому майбутньому Apple, ймовірно, зростатиме і залишиться домінантним гравцем на ринку. Саме так було з Nokia в 1990-х роках і в перші роки нового тисячоліття.

Проте саме приклад Nokia має насторожити Apple. У 2007 році фінський виробник телефонів займав 41% ринку бездротових мобільних пристроїв. Менше ніж через десять років Microsoft купила весь бізнес Nokia за скромні $7 млрд, а через деякий час списала покупку у збиток. Blackberry, ринкова частка якої зараз рівно 0%, в 2009 році займала 20% – це був пік компанії.

Частка Apple зараз менша, і компанії, безсумнівно, ще є куди рости. Крім того, у Apple значно розвиненіша екосистема, ніж у Nokia і Blackberry. Проте у компанії з Купертіно є серйозна для неї самої проблема: корпоративна культура секретності.

Інновації в технологіях протягом останніх декількох десятиліть частково були пов’язані з продуктом, а також із тим, хто розповідає «історію нашого майбутнього». Стів Джобс тривалий час переконливо доводив, що майбутнє будується навколо продуктів Apple. Це було частиною «магії», яка зробила Apple однією зі складових частин світу, в якому ми сьогодні живемо. Водночас Джобс повністю привласнив наратив: Apple говорила лише одним голосом – його, ще й рідко.

Сьогодні Apple очолюють, безсумнівно, компетентні керівники. Однак компанія поступово відмовляється від бачення майбутнього, в якому саме Apple є центром нової екосистеми, що активно розвивається. Так, компанія, як і раніше, витрачає мільярди доларів на R&D, щоб створювати нові продукти і сервіси, але вона не пропонує «дорожню карту» того, як буде змінюватися світ навколо. Частково це пов’язано з тим, що вона боїться розкривати свої секрети конкурентам.

Тепер Apple воліє розкривати карти водночас з релізом продуктів, які вже працюють за її принципами – не раніше і не пізніше. Apple під керівництвом Тіма Кука вірить, що майбутнє буде пов’язане зі спільнотою однодумців і штучним інтелектом, як, втім, будь-який великий чи маленький гравець у Кремнієвій долині. І це навіть не карта, а, скоріше, загальне передчуття.

Не важливо, що трапиться в майбутньому: Apple була і поки лишається одним з найважливіших «агентів» змін. Персональні комп’ютери забезпечили першу хвилю науково-технічної революції в 1990-х роках, а iPhone став стимулом наступної фази.

Смартфони стали платформою, на базі якої був створений цифровий світ, і ім’я Apple назавжди буде пов’язане з цією еволюцією. Але це не означає, що компанія зуміє зберегти свої позиції найближчими десятками років, а може й у найближчому десятилітті.

Вірити, що Apple назавжди збереже лідерство у світі, просто спираючись на стан компанії сьогодні, означає ігнорувати здатність світу до блискавично швидких змін та забувати, наскільки ефемерними є влада і вплив, і яким непередбачуваним може бути і завжди було майбутнє.