15 травня 2001: Стів Джобс перевертає сценарій жахливого досвіду комп’ютерного шопінгу, оприлюднюючи амбітний план відкриття 25 інноваційних магазинів Apple по всій території Сполучених Штатів.
Перші два магазини Apple, розташовані в Tysons Corner у Макліні, штат Вірджинія, та Glendale Galleria у Глендейлі, штат Каліфорнія, мають відкритися пізніше того ж тижня. Але ця нова ініціатива Apple – це набагато більше, ніж просто кілька торгових точок. Це радикальне переосмислення роздрібної торгівлі технікою, яке змінить спосіб продажу комп’ютерів.
Магазини Apple по-іншому дивляться на роздрібну торгівлю
Компанія Apple, яку довгий час вважали вискочкою в комп’ютерній індустрії, завжди намагалася “думати по-іншому” про роздрібну торгівлю. У 1980-х і 90-х роках, коли комп’ютери з Windows стали нормою, в Купертіно постійно намагалися знайти способи покращити досвід роздрібної торгівлі.
Не надто багато відбувалося, поки Джобс не повернувся в Apple у 1996 році. Протягом першого року після повернення він висунув дві ініціативи: заснування інтернет-магазину Apple та створення мережі аванпостів у магазинах CompUSA по всій території Сполучених Штатів.
Експеримент CompUSA послужив прототипом для майбутніх роздрібних магазинів Apple. У спеціальній секції кожного магазину CompUSA працівники, які пройшли навчання в Apple, допомагали клієнтам ознайомитися з продукцією Купертіно.
Ця концепція “магазину в магазині” дала Apple набагато більше контролю, ніж попередні підходи. Apple могла диктувати споживачам спосіб демонстрації своїх продуктів. На жаль, угода між Apple та CompUSA не була укладена на небесах. Міні-магазини Apple мали невтішний пішохідний трафік. (Принаймні частково проблема полягала в тому, що вони часто розташовувалися біля задньої частини магазинів CompUSA).
Покупки, які “просто працюють”
Коли справа доходила до роздрібної торгівлі, Джобс віддавав перевагу магазинам високого класу, які зосереджувалися на “дорогих” товарах, а не на масових розпродажах.
Саме такими виявилися окремі магазини Apple, коли вони дебютували у 2001 році. З новоявленим акцентом на витонченому дизайні – особливо помітним у таких моделях, як iMac G3 та iBook – продукція Apple виглядала особливо екзотично порівняно з пластиковими корпусами кольору шпаклівки, які можна було побачити в типових комп’ютерних магазинах.
Насправді на той час багато роздрібних магазинів продавали власні універсальні комп’ютери. Ці власні моделі пропонували вищу норму прибутку, ніж купівля та продаж чужих комп’ютерів. Тому ці магазини були зацікавлені в тому, щоб відвернути потенційних покупців від комп’ютерів Mac.
Магазини Apple дали Купертіно можливість застосувати свій дизайн, орієнтований на принцип “це просто працює”, до роздрібної торгівлі.
У порівнянні з іншими комп’ютерними магазинами, магазини Apple виглядали більш схожими на елітні модні бутіки. Вони демонстрували лише кілька товарів на вибір, щоб привабити покупців.
Створення ідеального досвіду в магазині Apple
Джобс тісно співпрацював з Роном Джонсоном, колишнім віце-президентом з мерчандайзингу в Target, щоб розробити ідеальний користувацький досвід для магазинів Apple. Вони придумали такі концепції, як Genius Bar та демонстраційний кінотеатр. Вони навіть запропонували підключені до Інтернету комп’ютери, щоб покупці могли просто посидіти та перевірити електронну пошту або свої улюблені веб-сайти.
“Магазини Apple пропонують дивовижний новий спосіб купити комп’ютер“, – сказав Джобс у прес-релізі, оголошуючи про плани відкрити понад два десятки торгових точок. “Замість того, щоб просто слухати про мегагерци та мегабайти, покупці тепер можуть дізнатися і випробувати на собі те, що вони насправді можуть робити з комп’ютером, наприклад, знімати фільми, записувати музичні компакт-диски та публікувати свої цифрові фотографії на персональному веб-сайті”.
Це було повне переосмислення того, яким може і повинен бути комп’ютерний магазин. Відтоді всі, від Samsung до Microsoft, скопіювали цю формулу – хоча ніхто не зміг зробити це так, як Apple.
Клієнтам довелося чекати ще кілька років, перш ніж Apple почала відкривати свої найвідоміші магазини, такі як магазин на П’ятій авеню в Нью-Йорку. Однак у травні 2001 року експеримент із магазинами Apple розпочався зі стилем.
Оригінал статті на сайті cultofmac.com